Borging is een belangrijk onderdeel van leertrajecten. FOI ondersteunt haar opdrachtgevers maximaal om de borging te bewerkstelligen. Daarom hebben wij onderstaande leerinterventies die kunnen worden ingezet om het geleerde tijdens de modules te borgen in de praktijk. Uiteraard is de inzet en motivatie van de cursist een belangrijke succesfactor bij de borging.
Door de leerinterventies zo aan te bieden dat er weinig tijdsinvestering voor nodig is proberen wij het zo laagdrempelig (makkelijk bereikbaar, weinig handelingen) te maken dat de cursisten zelf ook maximale inzet en motivatie laten zien.
FOI biedt onder andere de volgende borgingsmogelijkheden:
De content van de modules die de deelnemer heeft gevolgd, zoals de e-learning modules, materialen, naslagwerk, presentatie zijn 1 jaar lang beschikbaar om opnieuw te volgen en doorlopen. Dit gebeurd via ons LMS-systeem waarin dit op gestructureerde wijze aan de cursist wordt aangeboden. Om ervoor te zorgen dat de deelnemers hier ook daadwerkelijk gebruik van maken sturen wij ze periodiek leerimpulsen.
Wij kunnen begeleiden bij het opstellen van een skillmatrix. Deze dient ervoor om de deelnemers onderling meer met en van elkaar te laten leren. De skillmatrix houdt in dat er een matrix wordt opgesteld waarin af te lezen is wie op welk onderdeel gespecialiseerd is en waar je terecht kunt met vragen over dat onderdeel.
Het opstellen van deze matrix kan op basis van de diagnostische toets en de resultaten uit de modules en toetsen.
FOI maakt voor de borging van het geleerde vaak gebruik van het inzetten van tickets. Dit houdt in dat deelnemers na afloop van de opleiding een of meer aanvragen kunnen insturen en schriftelijke (en indien gewenst mondelinge) terugkoppeling krijgen op de aanvraag. Dit kan dan specifiek het onderdeel betreffen van de module(s) die is/zijn gevolgd.
Ter verankering van het geleerde in de praktijk is het mogelijk rode draad sessies gevolgd door individuele terugkoppeling sessies te plannen. Doordat alle deelnemers een praktijkcasus aanleveren, haalt de trainer de rode draad uit de casussen en behandeld deze plenair. Daarna vinden individuele terugkoppeling sessies plaats waarbij de individuele leerpunten worden besproken.
Op een afdeling zijn er vaak medewerkers die een coachrol op zich willen nemen. Zij kunnen een goede rol spelen bij het borgen van de kennis die in de modules wordt opgedaan.
Indien de leidinggevende een coachende rol op zich neemt, kunnen wij de leidinggevende ook opleiden in hoe zij effectief de aanvragen op inhoudelijke kennis en analysevaardigheden kunnen beoordelen.
Wij leren de leidinggevenden:
Neem contact op voor meer informatie.