12-10-17 Opleiding Huur- en Servicekosten Bedrijfsruimte

Bij het beleggen in vastgoed is het van belang de juiste huurprijs vast te stellen en daarbij rekening te houden met het voorschot op de servicekosten. Wat is een reële huurprijs en welke (service) kosten mag ik doorberekenen aan mijn huurder? Wat is het verschil tussen de servicekosten die een VVE bij een eigenaar in rekening brengt en de servicekosten die u bij de huurder in rekening mag brengen. Deze sessie gaat specifiek over het bepalen en afrekenen van de huur en servicekosten bij bedrijfsruimten, winkel en kantoorruimten. Wat mag u wel doorberekenen op de afrekening servicekosten, wat niet? En hoe doet u dat? Ook bij het aangaan van een nieuw huurcontract wilt u uw huurders goed informeren over hoe de servicekosten zijn opgebouwd.

De cursus huur- en servicekosten gaat nader in op de servicekosten die u als verhuurder wel en niet mag doorberekenen aan de huurder. U maakt kennis met de geldende verdeelsleutels en leert welke informatie u uw huurders moet geven over de te verwachten kosten. Ook wordt stilgestaan bij de werking van een VvE en wordt aandacht besteedt aan de nieuwe warmtewet en de impact op het afrekenen van servicekosten.

De docent van deze opleiding: Femke Boon, werkzaam bij Savills.

Inschrijven
Inschrijven voor de cursus 'huur- en servicekosten bedrijfsruimte' is mogelijk als onderdeel van de Leergang Vastgoedbeleggen of als losse module.

Toelichting leergang vastgoedbeleggen
Voor €99,- neemt u deel aan de introductiecursus van 2 uur waarin u een overview krijgt van alle aspecten die komen kijken bij het beleggen in vastgoed. Vervolgens kunt u bepalen of en voor welke modules u inschrijft.

De gehele leergang vastgoedbeleggen bestaat uit 6 cursussen + een aantal optionele extra modules. Het is ook mogelijk de cursussen los te volgen. De leergang gaat weer van start in het najaar van 2017.

  1. Introductie Vastgoedbeleggen - 11 september
  2. Vastgoedrekenen - 19 september
  3. Vastgoedfinancieren - 3 oktober
  4. Huur-en Servicekosten Bedrijfsruimte (zie hieronder) - 12 oktober
  5. Fiscale en Juridische aspecten bij Beleggen in Vastgoed - 31 oktober
  6. Vastgoedwaardering - 16 november

Extra modules (optioneel)
De modules huurrecht Woonruimte, Kantoorruimte en/of Winkelruimte zijn een goede aanvulling op de leergang.

Tarieven
Kosten introductiemodule: €99,-.
Kosten per module bij één dagdeel: €295,-. Voor leden Vastgoed: €245,-.
Kosten per module bij twee dagdelen: €545,-. Voor leden Vastgoed Belang: €445,-.

De volledige leergang vastgoedbeleggen (module 1 t/m 6) volgt u al voor een totaalbedrag van € 2.250,-. Bent u lid van Vastgoed Belang? Dan kost de volledige leergang slechts € 1.850,-! De extra modules zijn daar los bij te volgen.

  • Datum:
    • 12 oktober 2017
  • Duur: 13.30u - 16.30u
  • Locatie: Vastgoed Belang, Amsterdam
  • Kosten: € 295,-. Indien lid van VGB: € 245,-
  • PE-punten: 3 (graag vermelden bij aanmelding voor welke organisatie)

Leerdoelen

Module 4: Huur- en Servicekosten Bedrijfsruimte

  • Huurbepaling;
  • Opstellen van een huurcontract en vastlegging hierin van de servicekosten;
  • Algemene wet- en regelgeving over servicekosten;
  • Kale huur, servicekosten en de verschillen;
  • Opstellen van de eindafrekening, voorbeelden;
  • Verschillende servicekosten en bijbehorende dienstverlening;
  • Voorschotten en jaarlijkse afrekening: opbouw en berekening servicekosten, verdeelsleutels, behandeling eigen berekeningsmethode en opbouw;
  • Rechten en plichten van huurders en verhuurders;
  • Impact nieuwe warmtewet;
  • VVE – werking en servicekosten;
  • Energiebesparing.

Inschrijfmogelijkheden

  • Direct inschrijven
  • Voorinschrijven
  • In company-training
  • 1-op-1-training
Inschrijfformulier

Meer informatie?

Marleen van de Sande
Tel. 013-5385120
[email protected]